Schaapjes tellen

Veel mensen zullen zich vast  herkennen in deze blog. Vaak lig ik tot laat te woelen  en draaien in mijn bed. Ik ben niet zo’n beste slaper. Ik neem altijd nog even de dag door in mijn hoofd en meestal leidt dat tot to-do geneuzel of zogenaamde goede plannen en ideeën. Ze razen ineens als een idioot door mijn hoofd en er komt geen eind aan. Om gek van te worden.

En weet je wat ik ook vaak doe? Uurtjes tellen totdat de wekker afgaat… En dat is ook niet heel bevorderlijk voor je nachtrust. Soms lig ik na 1,5 uur nog wakker.  Het schijnt dat ruim één op de vijf Nederlanders lijdt aan insomnia, een sjiek woord voor slapeloosheid. Sommige slapen maar 1,5 uur per dag. Dan valt het in mijn geval gelukkig nog mee.

Dat het nu weer langer licht blijft en warmer is maakt het er ook niet makkelijker op. Natuurlijk vind ik het heerlijk om tot laat buiten te zijn met de BBQ aan en een goed glas wijn (wat bij grotere hoeveelheden heel goed kan helpen bij het inslapen). Maar niet voor doordeweekse dagen bedoeld.

Na zo’n heerlijke zwoele avond lekker slapen en uitgerust wakker worden is nog wel een dingetje. Lekker slapen is niet meer zo vanzelfsprekend en omdat we iedere dag weer fris aan de slag moeten hebben ik hier enkele tips voor een goede nachtrust.

Frisse kamer

Even een raampje open. Een frisse kamer lokt uit om lekker te slapen. Een slaapkamer dient ongeveer 18 graden te zijn om voor een goede nachtrust.

Naar bed routine

Stop een uur voordat je gaat slapen met appen, tv kijken of achter je pc zitten. Door het licht van deze apparaten blijft je geest actief. We hebben het donker nodig om het stofje melatonine aan te maken. Dit is een natuurlijke slaaphormoon, welke ons slaperig maakt.

Laat de hond nog even uit en dim het licht. Ga nog ff lekker in bad of onder de douche. Drink een lekker warm kopje Bedtime tea van Yogi, zooo lekker! Je kan nog wel even wat lezen in een boek of de VT wonen.

Op Spotify heb je ook wel fijne relaxte en ontspannende muziek. Of zoek een van de speciale ademhalingsoefeningen om te ontspannen.

Hoe donkerder, hoe beter

Zorg altijd voor een donkere kamer. Er zijn verschillende soorten lichtdichte en verduisterende raamdecoratie. Zo hebben veel mensen verduisterende rolgordijnen. Maar ook vouwgordijnen kunnen verduisterend zijn. Zorg er altijd voor dat de gordijnen goed aansluiten, zodat er geen licht door de kieren kan komen. Gordijnen zijn een goed alternatief voor de duurdere zonwering aan de buitenkant van je woning. Zorg dat je rails en ophangsysteem strak in het kozijn geplaatst wordt

En hoe leuk, er is variatie genoeg. Functie en sfeer komen samen. Zo kan je ook kiezen voor mooie luxe en verduisterende kamerhoge stoffen. Laat deze tot op de grond hangen, zodat het licht onder ook tegengehouden wordt.

Bloedheet of ijskoud

Wat ook niet meewerkt. ik hadden het al eerder benoemd… De snikhete zomeravonden. Benauwd, vochtig en klam. Drijfnat wakker worden, omdat het te warm is om te slapen. Gek hè, dat iedereen dan ook weer zijn eigen manieren verzint. Zo heb je speciale zomerdekbedden. Sommige liggen zelfs zonder deken. Zelf lig ik onder een lakentje, omdat ik het wel lekker vind om iets over mij heen te hebben. Dat zal wel een gewenning zijn ofzo.

Toch zijn o Black-Out en verduisteringsgordijnen een goede manier om het daglicht en de hitte buiten te houden. Gebruik dikke, zware en verduisterende stoffen of een 100% lichtdicht gordijn. Vind je deze niet mooi, dan kan je feietelijk alle stoffen lichtdicht voeren. Gegarandeerd constante temperatuur in de slaapkamers.

En in de winter besparen gordijnen op de energierekening en dat is lekker duurzaam, maar daar ga ik op een later moment nog wat over vertellen.

Bron: eigen foto / decoomo.com

Kids stuff

Ook onze kleintjes kunnen veel slaapproblemen hebben. Zorg ervoor dat ook zij in een rustige kamer liggen. Vertel een verhaaltje voor het slapen gaan. Kinderen worden hier rustig van en het is ook nog gezellig en leerzaam. Houdt de kamer rustig en overzichtelijk. Zorg dat ze rustig, koel en donker kunnen slapen!

Zo heeft 123gordijn ontzettend veel mooie stoffen voor de kinderkamers. Deze zijn lang niet altijd verduisterend maar met een lichtdichte voering ben je direct klaar. Denk ook aan de brandvertragende verduisterende gordijnstoffen. 

Misschien ook inspirerend voor jouw kinderkamerstyling of voor het stylen/inrichten van de babykamer.

Check

Veel mensen liggen wakker omdat we nog even snel de dag doornemen in ons hoofd. En daar komen ze dan… Wat moet ik allemaal doen en niet vergeten. Of we krijgen ineens briljante creatieve ingevingen!

Tip: Leg een notitieboekje naast je bed. Schrijf het van je af dan is je hoofd weer leeg. Tel je schaapjes, sluit je ogen en slaap!

P.S. Werken bovenstaande tips niet? Ga er dan maar even uit voor een glaasje water en probeer het na een kwartiertje opnieuw. Weltrusten!